Značke
Antony Davies, minimalna plača, referendum, sindikati, socialisti, Umar, Švica
Samo nekaj časopisov je treba odpreti, prebrati kak mladinski tednik, pogledati 24 ur na POP TV, TV Dnevnik na TV Slovenija ali Danes na Planet TV in takoj je vsem jasno, da živimo v času zlobnega in pobesnelega neoliberalizma, ki ga je treba na vsak način ustaviti, ker bo v nasprotnem primeru konec sveta. Ampak kot je običajno in smo že navajeni, so levičarji pri opozarjanju pred vsemi nevarnostmi kapitalistov, ki vse bolj izkoriščajo delavski razred, nedosledni. Ko je bilo treba kritizirati varčevanje, so se sklicevali na Johna Maynarda Keynesa, ko pa je na dnevni red prišla minimalna plača, so nanj naenkrat pozabili. Jasno, tudi med levičarskimi keynesianskimi ekonomisti je malodane soglasje, da minimalna plača ne prinaša pozitivnih učinkov, ampak negativne. Seveda, takrat nastopijo socialistični ideologi, ki jih je med sindikalisti, še posebej javnega sektorja, vse polno.
Se spomnite lanskega referenduma v Švici, ki so ga izsilili nekakšna socialistično-zelena koalicija in sindikati, da bi dvignili minimalno plačo na 3.300 evrov? S tem bi Švica postala država z največjo minimalno plačo na svetu. Sindikalisti so trdili, da bi taka minimalna plača zmanjšala plačna nesorazmerja. In kaj se je zgodilo? Švicarji so tak predlog z veliko večino zavrnili, vodilne sindikaliste pa je najbolj bolelo, da so se delavci in nekatera sindikalna združenja postavili na stran delodajalcev. »Volivci so zelo jasno povedali, da zaupajo v našo ekonomijo,« so rezultat komentirali nekateri sindikalisti in vodilni panožnih združenj. In ravno v tem je razlika med Slovenijo in Švico oziroma med švicarskimi in slovenskimi sindikalisti. Da se Švicarji prav dobro zavedajo škodljivih posledic minimalne plače in, kar je še bolj pomembno, da ne mislijo, da bi morala to področje regulirati država. »Splošni« ali »javni« ali »nacionalni« interes je za Švicarje španska vas, za razliko od slovenskih sindikalistov, ki menijo, da se morajo »težave« reševati z dodatnimi zakoni in dodatno regulacijo ter dodatnimi pristiski na delodajalce, se pravi pokvarjene kapitaliste.
Tako so pred dnevi napovedali zahtevo za povečanje plač v javnem sektorju (zaradi napovedi o gospodarski rasti), te dni pa naj bi končali pripravo sprememb zakona o minimalni plači – predlagali bodo novo definicijo minimalne plače. Po sedanji so vanjo všteti dodatki (dodatki za posebne pogoje dela, ki izhajajo iz razporeditve delovnega časa, ali iz posebnih obremenitev pri delu, neugodnih vplivov okolja in nevarnosti pri delu, dodatek za delovno dobo ter dodatek za delovno uspešnost), sindikati pa zahtevajo, da bi bili do višje minimalne plače upravičeni tisti, ki opravljajo delo v treh ali štirih izmenah, ponoči, ob nedeljah, praznikih. Toda sama minimalna plača je izredno škodljiva, saj ne pomaga manj produktivnim oziroma ranljivih skupinam delavcev, ampak bolj produktivnim, poleg tega poveča brezposelnost. Tako meni tudi Urad za makroekonomske analize (Umar: http://www.umar.gov.si/fileadmin/user_upload/publikacije/pr/2013/IV/4_11.pdf, ki je leta 2012 ugotavljal vpliv nenormalnega povečanja minimalne plače pod vlado Boruta Pahorja leta 2010 (tedaj se je bruto znesek brez soglasja predstavnikov gospodarstva zvišal za nekaj manj kot 23 odstotkov oziroma za 103 evre). To je po analizi Umarja imelo negativne učinke: delo je zaradi tega izgubilo 7.000 ljudi, na daljši rok pa najmanj 18.000, poslabšala se je tudi konkurenčna sposobnost gospodarstva.
Kakšen negativen vpliv ima minimalna plača, razloži na tudi za sindikaliste razumljiv način profesor ekonomije Antony Davies z katoliške univerze Duquesne v Pittsburgu v ZDA (https://www.youtube.com/watch?v=Ct1Moeaa-W8). Čeprav smo o tem že pisali, ponovimo še enkrat. Davies da za primer zaposlene v restavraciji s hitro hrano. Al, Bob in Carl so plačani 8 dolarjev na uro. Glede na to, da lastniku po odbitju materialni stroškov ostane 0,10 dolarja na hamburger, mora vsak izmed zaposlenih speči vsaj 80 hamburgerjev na uro, da je lastnik na pozitivni ničli. Toda Al, Bob in Carl so različno produktivni. Bob jih speče 120, Al 100, Carl pa 90. To pomeni, da ima lastnik pri hitrem Bobu 4 dolarje dobička, pri Alu dva in pri počasnem Carlu en dolar dobička. Se pravi, dobiček lastnika je sedem dolarjev na uro. Potem pride vlada in uzakoni, da je minimalna plača 9,5 dolarja na uro. Ob predpostavki, da se produktivnost treh zaposlenih ni povečala, ima lastnik pri Bobu zdaj 2,5 dolarja dobička, pri Alu 0,5 dolarja, Carl pa na uro pridela 0,5 dolarja izgube. Ker z izgubo ne moreš delati, Carl pa ne zmore povečati svoje produktivnosti, lastniku ne preostane drugega, kot da ga odpusti. Carl bi sicer še vedno rad delal, pa čeprav za 8 dolarjev na uro, toda tega zakon ne dovoli in Carl postane brezposelna oseba. Kar pomeni, da je minimalna plača dobra za Ala in Boba, ne pa za Carla. Povedano drugače: minimalna plača je dobra za bolj produktivne, za manj produktivne pa ne. In naprej. Bolj produktivni in pridni delavci sploh ne potrebujejo pomoči države, ker se z delodajalcem sami pogajajo o povišanju plače, dober lastnik pa jih ne bo odpustil, ampak mu bo povečal plačo, saj mu prinašajo več dobička. To pomeni, da bolj produktivni delavci dosežejo višjo plačo tudi brez pomoči države v obliki minimalne plače.
Učinek minimalne plače je torej dvojen. Prvi je, da minimalna plača ne pomaga manj produktivnim, ampak bolj produktivnim. Drugi pa je, da bi bolj produktivni sami dosegli boljšo plačo, kot da jim pri tem „pomaga“ država. Brezposelni običajno postanejo manj izobraženi in manj kvalificirani delavci. Se pravi ranljive skupine ljudi, za katere naj bi se borili sindikati. S svojimi zahtevami po minimalni plači pa jim bolj škodijo kot pa koristijo.
Kljub škodljivim učinkom ima večina držav uzakonjeno minimalno plačo (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_minimum_wages_by_country). Najbrž zato, ker prevladuje mnenje, da imajo delodajalci dovolj denarja, da izplačajo plačo, kakršno določi država, sindikalisti pa menijo, da tisti, ki ne morejo izplačati delavcu dostojne plače (ja, kakšna pa naj bi bila dostojna plača), sploh niso podjetniki. Seveda, najlažje je iz naslanjača s tujim mahati po koprivah, pri tem pa jim na misel ne pade, da bi sami ustanovili podjetje in izplačeval dostojne plače. Ampak ne, levičarji se čutijo poklicani, da oni delijo tisto, kar drugi ustvarijo.
Švicarji se ne zavedajo nacionalnega interesa? Najbrž ne poslujete z njimi, da trdite nekaj takega. Minimalne plače niso ukinili, le predlaganega povišanja niso sprejeli.
Minimalna plača naj bi zaposlenemu zagotavljala nek dostojen standard življenja in vključenosti v družbo. Seveda se po državah močno razlikuje in trenutno veljavna minimalna plača v Sloveniji je okoli 790 eur bruto, za polno zaposlenost. Se pravi, da zaposleni, za nekje 160-170 ur dela prejme plačilo 560 eur neto, delodajalca pa to stane cca 920 eur.
Se vam zdi 560 eur za dobro opravljeno delo preveč? V Sloveniji minimalno plačo prejema okoli 20 % zaposlenih. Ne verjamem, da vsi ti zaposleni delajo tako slabo, da si ne zaslužijo boljšega plačila. Poleg tega v vaših razmišljanjih ne upoštevate, da ima večina delodajalcev tudi merila za ugotavljanje delovne uspešnosti in predvidene ukrepe ob nedoseganju le-teh. Poleg upoštevanja delovne uspešnosti posameznika pa naj bi podjetje z nagrajevanjem zaposlenih iz naslova poslovne uspešnosti zaposlene motiviralo tudi na kolektivni ravni, da ne bi skrebeli le za dobro opravljanje lastnega dela, temveč razmišljali in delovali tudi v smeri kolektivnega doseganja uspešnosti (profit podjetja).
Vaše argumentiranje nepotrebnosti reguliranja tovrstnih zadev je naravnost smešno.
Všeč mi jeVšeč mi je
Pingback: Kavarna Hayek: Sindikalistična obsedenost z minimalno plačo - Časnik
sicer pa nacionalne regulaltive kmalu ne bodo več zelo pomembne, če bomo dopustili kar se pripravlja
https://www.dnevnik.si/1042710505
…..Pri teh sporazumih gre torej za večje stvari od pogajanj o uvoznih ali izvoznih dajatvah. Gre za deregulacijo, za eliminacijo zakonske zaščite okolja, delavcev in potrošnikov. Gre za to, kdo bo imel zadnjo besedo pri odločanju o tem, »kako ljudje kjer koli na svetu živijo, kaj jejo, koliko so plačani, katera zdravila lahko kupijo in ali imajo službo«. Ta sporazuma bosta določala ekonomsko politiko, ki bo najbolj neposredno prizadevala milijarde ljudi. Oblikovanje te politike in tudi vplivanje nanjo jemljeta iz rok nacionalnih vlad in s tem iz rok državljanov, ki vlade volijo. Ta politična razlastitev bo garancija za nemoteno ekonomsko ropanje in uničevanje naravnih in človeških virov….
Všeč mi jeVšeč mi je
Še ena teorija zarote in nič drugega. Kar se regulacij tiče, jih ima ZDA tudi veliko – nekatere so drugačne, ni pa nujno, da so slabše.
Všeč mi jeVšeč mi je
Se mi ne zdi teorija zarote. Bolj kot berem, bolj me je groza. Pohod tujega kapitala na javni sektor…
Samo en drobec iz TTIP:
Mednarodnih pogodb ni mogoče uveljavljati pred nacionalnimi sodišči. Reševanje sporov med vlagateljem in državo zagotavlja mednarodni forum za reševanje vprašanj mednarodnega prava.
Všeč mi jeVšeč mi je
Večina obtožb ni nič konkretnega, ampak tako kot tvoj stavek ena visoko zveneča neotipljiva socialistična izjava “pohod tujega kapitala na javni sektor”. Sliši se zelo nevarno, kaj pa konkretno predstavlja pa se niti tebi najrbž ne sanja.
To, kar ti pišeš, je ena špekulacija, o kateri spet ni še nič dorečenega. Jasno je, da med subjekti znotraj države razsojajo sodišča v državi. Če pa država sprejme zakon, ki je v nasprotju z mednarodno pogodbo, ki jo je podpisala. Kako naj to razsojajo sodišča v državi – če morajo razsojati v skladu z zakonom?
Take stvari že obstajajo tudi sedaj pri pogodbah OECD itd… Pa ni take panike. Podobna pogodba je podpisana s Kanado, pa tudi ni duha ne sluha.
Gre v glavnem za antiamerikanizem, potem pa strašijo pred nečim, o čemer ne vedo nič.
Všeč mi jeVšeč mi je
Načeloma mislim, da bo dogovor dobra stvar – ukinitev carin, lažje poslovanje, dodatna delovna mesta (morda pa res kakšno manj delovno mesto v državni birokraciji – ker bo manj birokracije).
Všeč mi jeVšeč mi je
Javni sektor v EU je relativno velik trg, zelo zanimiv za prevzem s strani Američanov. Se nimam ne za levo, ne za desno… Samo razmišljam.
Sem pa šla gledat podatke iz ene od ameriških študij, da ne bomo spet krivi neki ”ameroskeptiki”:
Click to access 14-03CapaldoTTIP.pdf
ki s simulacijo učinkov pogodbe do leta 2025 pokaže (stran 14), da bo v Evropi posledično čez 500.000 manj delovnih mest, občutno bodo zmanjšani dohodki zaposlenih, nižji bo BDP. Ja, super učinki.
Znani levičar Jože P. Damijan je o teh škodljivih posledicah za Slovenijo pisal za Finance. Ma ne grem zdaj iskat podatkov..
Všeč mi jeVšeč mi je
Ravno to je: z nekritičnim sprejetjem mednarodnega dogovora prihajajo tudi posledice.
Ima nacionalna regulativa potem še enakovreden pomen? Nikakor. Mednarodna pogodba je nad zakonom države.
Primer. Mehika uvede dodaten davek na sladkane gazirane pijače, ker ima resne zdravstvene težave (diabetes) nekaj milijonov državljanov. Glavni dobavitelj sestavin za pijače je ameriška firma. Kakšna je razsodba arbitražnega sodišča?
mehika mora plačati 90 mio usd škode povzročene podjetju.
Click to access CPI-DecisiononResponsibility-eng.pdf
Vi boste najbrž zagovarjal tezo, da je posameznik odgovorna oseba, ki naj pač ne pije sladkanih pijač, če mu to škodi. Državna regulacija nima tu kaj iskati, mar ne?
Bistveno pa je zame zmanjšanje suverenosti države (državljanov, da ne bo pomote)pri odločitvah.
Všeč mi jeVšeč mi je
Javni sektor ni trg. To so zaenkrat še neupravičeni strahovi, saj ne vemo še, kaj sploh bo sprejeto na tem dogovoru.
Kar se tiče mednarodnih dogovorov, se jih države morajo držati. Jasno je, da si ne morejo potem po svoje izmišljati nekih omejitev, ampak le v dogovoru z drugimi. Spore pa rešuje neka neodvisna entiteta.
Ta davek na sladke pijače je prinesel obratne rezultate, kot so želeli, zato je itak brezvezen.
Če so res problem nekatere regulative, se lahko potrošniki sami organiziramo in ne kupujemo produktov, ki ne ustrezajo našim standardom.
Všeč mi jeVšeč mi je
Gospodarske javne službe (energetika, promet, komunala, vodna oskrba ipd.), zdravstvo in šolstvo so po moje del javnega sektorja, torej trg, ki je še kako zanimiv.
Sporazum sicer predvideva neke zaščite, a na drugi strani tudi kompenzacije za tuja podjetja, s katerimi ”država” ne bo zadovoljna in bo hotela vajeti dobiti spet nazaj v roke.
Tudi vaša trditev, da je davek prinesel obratne rezultate, je napačna. Ravno obratno. Začeli so se kazati pozitivni rezultati in celo ameriško mesto Barkeley v Kaliforniji je po vzoru Mehike sprejelo davek na gazirane pijače.
http://www.pri.org/stories/2014-12-02/mexicos-soda-tax-starting-change-some-habits-say-health-advocates
Všeč mi jeVšeč mi je
Želje po nadzoru tega bodo vedno obstajale, in ni Amerika edina grožnja privatizaciji teh dobrin, ki so naravni monopol.
Davek je prinesel le dodaten denar v proračun in nič drugega. Na Danskem so ga ukinili, ker je čez čas prinesel, da je vsa hrana in pijača postala dražja. Ponudba in povpraševanje.
Všeč mi jeVšeč mi je
Pingback: Socialistična devetdnevnica | Kavarna Hayek
Pingback: Kako Združena levica predlaga rasistične ukrepe | Kavarna Hayek
Pingback: Pravica do bojkota (volitev) ali esenca demokracije | Kavarna Hayek